Tegoroczny RORC Caribbean 600 to już 14 edycja tych największych karaibskich regat.

Już za dwa tygodnie na Antiguę zawita międzynarodowa flota złożona z ponad 70 drużyn z 16 krajów, a w poprzedzającym Caribbean 600 pucharze Nelson’s Cup Series weźmie udział kolejne kilkanaście załóg.

Wyścigi inaugurujące Nelson’s Cup rozpoczynają się 14 lutego, a zasadniczy 600-milowy wyścig rozpocznie się w poniedziałek 20 lutego.

Wielokadłubowce – pojedynek dużych prędkości

Maserati to zdecydowany pretendent do zwycięstwa w Line Honours.

Dwa 70-stopowe wyścigowe trimarany przygotowują się do starcia wielokadłubowców.

„Maserati” Multi70 (ITA) Giovanniego Soldiniego powraca po tym, jak w 2022 roku przegrał Multihull Line Honors o zaledwie dwie minuty w stosunku do zwycięzkiego „Argo” Jasona Carrolla. Argo jest na Pacyfiku i nie bierze udziału w tym roku, ale MOD70 „Zoulou” (FRA) z Erikiem Marisem za sterem zapewni włoskiemu teamowi godnego przeciwnika.

Oprócz dwóch faworytów, w regatach ma pojawić się sześć wielokadłubowców, w tym Gunboat 60 “Tosca” (USA) współkierowany przez Kena Howery’ego i Alexa Thomsona, a także ORC 50 “Guyader Saveol” (FRA) Christiana Guyadera, prowadzony przez Gwen Chapalain.

IRC Super Zero – z polską załogą

I Love Poland po sukcesie w RORC Transatlantic Race ma chrapkę na C600.

W IRC Super-Zero zapowiada się na emocjonująca walka na uchylne kile, w tym czterech Volvo 70, wśród których dumnie zaprezentuje się “I Love Poland”. Przeciwko polskiej załodze staną Roy P. Disney na “Pyewacket” (USA), “HYPR” pod dowództwem Seamusa Fitza Patricka (AUT) oraz “Green Dragon” z zespołem RORC na pokładzie (AUT) prowadzony przez Johannesa Schwarza.

Pyewacket Roya P. Disney'a to jeden z najpoważniejszych konkurentów zespołu I Love Poland.

W IRC Super Zero pojawią się również dwa VO65: Litewski “Ambersail” oraz austriacki “SISI” prowadzony przez Gerwina Jansena.

IRC Zero – najbardziej konkurencyjna klasa

Rán Niklasa Zennströma to silny pretendent do zwycięstwa w swojej klasie.

Najliczniejszą klasą tegorocznego RORC Caribbean 600 będzie IRC Zero z 13 zgłoszonymi jachtami, w tym siedmioma spektakularnymi węglowymi 50-stopowcami. “Teasing Machine” (FRA) Erica de Turckheima zmierzy się z “Black Pearl” (GER) pod dowództwem Stefana Jentscha, “Rán” Niklasa Zennstroma (SWE), “Rafaele” Henry’ego de Bokaya (GER), “Callisto” Kate i Jima Murrayów (USA), “Tulikettu” (FIN) prowadzonym przez Arto Linnervuo i “Balthasarem” prowadzonym przez Louisa Balceana (BEL).

Nie bez szans pozostają mniejsze jachty jak 42-stopowy “INO XXX” (GBR) pod dowództwem Komandora RORC, Jamesa Nevilla oraz 46-stopowy “Daguet 3 – Corum” (FRA) Frederica Puzina.

Największe jachty jakie będą ścigać się w IRC Zero to 82-stopowy “White Rhino” Todda Stuarta (USA), 73-stopowy kecz “Penduick VI” Marie Tabarly (FRA) oraz 65-stopowy “Spirit of Juno” (ANT) z Davidem Hanksem za sterem.

Class 40 – w międzynarodowym towarzystwie

Pirelli to nowy 40-stopowiec Ambrogio Beccaria.

Co najmniej tuzin jachtów klasy Class40 wystartuje w tegorocznym RORC Caribbean 600. Wystartują najnowsze we flocie jachty Włochów: “Pirelli” prowadzony przez zwycięzcę wyścigu Normandy Channel Race 2022 i drugiego w Route du Rhum Ambrogio Beccaria, “IBSA” z Alberto Bona za sterem oraz “Influence” Andrei Fornaro, zwycięzcy klasy w Round Ireland Race 2022. Jacht “BHB” (FRA), który wygrał RORC Caribbean 600 w 2020 roku, wraca z Paulem Brandelem za sterem. Trzeci w 2022 roku Olivier Delrieu powraca ze swoim “Vicitan” (FRA). “Tales II” (FRA), zwycięzca z 2016 roku, wraca pod dowództwem kapitana Jean-Baptiste Daramy. Axel Trehin, zwycięzca wyścigu Normandy Channel Race 2021, będzie ścigał się swoim “Project Rescue Ocean” (FRA).

Ze Stanów Zjednoczonych dwaj debiutanci w RORC Caribbean 600, w tym “Kite” Grega Leonarda, drugiego w wyścigu Sevenstar Round Britain & Ireland Race 2022 oraz Martin Roesch, który startował w zeszłym roku na 68-stopowym jachcie “Prospector”, jednak będzie to jego pierwszy wyścig nowej “Velocity”.

IRC One – mieszanka entuzjazmu i doświadczenia

TAZ to nowy RP37 Berniego Evan-Wonga.

W IRC One ścigać się będzie “Taz” (ANT) Berniego Evana-Wonga. Bernie nie odpuścił żadnego RORC Caribbean 600 i wystartuje już po raz 14. Silną konkurencję zapewnią mu “Whistler” (BAR) z kapitanem Peterem Lewisem, doświadczeni Brytyjczycy Andrew i Sam Hall na “One to Lombard” “Pata Negra”, Andy Middleton na “Global Yacht Racing” czy Laurent Courbin, właściciel jachtu “Yagiza” (FRA), na którym połynie on w swoim debiutanckim wyścigu pod dowództwem weterana regat, Philippe Falle. Zgłoszony jest również 58-stopowy slup “Briand L’Esprit d’Equipe” (FRA) Lionela Regniera. Na jego pokładzie podczas RORC Catibbean 600 znajdzie się zwycięzca wyścigu Whitbread Round the World Race z 1985 roku, Lionel Pean.

Hultaj – najmniejszy we flocie

Hultaj Szymona Kuczyńskiego będzie najmniejszym jachtem w stawce.

W IRC Two-Handed ścigać się będzie sześć jachtów, z których najmniejszy to “Hultaj” (POL) Szymona Kuczyńskiego o długości zaledwie 9 metrów. “Hultaj” to jednak duży jacht w porównaniu z 6,3-metrowym Maxusem 22 “Atlantic Puffin”, na którym Szymon w 2018 roku w 270 dni opłynął samotnie świat bez pomocy i bez zawijania do portów. O Szymona zatem się nie martwimy.

Sześć jachtów z czterech różnych krajów jest zgłoszonych do IRC Two i IRC Three.
Największym jest Solaris 45 “Panacea X” (CAN) Katy Campbell. Najstarszy to klasyczny Swan 441 “Charisma” (GER), którego kapitanem jest Constantin Claviez. Kate Cope z Claire Dresser będą chciały powtórzyć sukces z RORC Transatlantic Race na jachcie “Purple Mist”.

Puchar Nelsona RORC — wysokie aspiracje

Pen-Duick-VI to jacht jakiego nie spodziewalibyśmy się na regatowej trasie, jednak dzięki Nelson's Cup, będziemy mogli nacieszyć oczy również takimi widokami.

Podczas gdy wyścig RORC Caribbean 600 ma już długą tradycję, RORC Nelson’s Cup to nowa inicjatywa Royal Ocean Racing Club. Seria czterech kolejnych imprez, do których zalicza się tegoroczny Caribbean 600, przyciągnęła kilkanaście zgłoszeń.

W serii RORC Nelson’s Cup klasyczne jachty, takie jak “Pen Duick VI” stają do wyścigu z najbardziej zaawansowanymi technicznie oceanicznymi bolidami jak “Rán” i innymi regatowymi, jak również bardziej cruisingowymi jachtami. Seria jest otwarta również dla jachtów, które nie są zgłoszone do 600-milowego wyścigu, z czego skorzysta m.in. Tom Rich (USA) na swoim GP42 “Settler”. Dla zapewnienia wyrównanej rywalizacji RORC Nelson’s Cup odbywa się wg przepisów IRC.

„Regaty RORC Caribbean 600 to jeden z najlepszych wyścigów morskich na świecie, ale zazwyczaj wygrywa je duża łódź” — skomentował wicekomandor RORC Eric de Turckheim. „Seria Nelson’s Cup zapewni mniejszym łodziom większe szanse na wygraną ze względu na różnorodność wyścigów. Royal Ocean Racing Club ma długoterminowy plan na serię RORC Nelson’s Cup Series; co czyni je jednymi z najważniejszych regat na świecie”.

Więcej informacji na temat RORC Caribbean 600 i RORC Nelson’s Cup Series można znaleźć na stronie: caribbean600.rorc.org

źródło: materiały prasowe RORC

foto:
Arthur Daniel/RORC
Pyewacket
Martina Orsini/Ambrogio Beccaria
Paul Wyeth/pwpictures.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz
Twoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.