Jeden słabowiatrowy wyścig w ostatnim dniu rywalizacji w Zatoce Neapolitańskiej. Wallycento “V” przerywa czystą passę Maxi 72.

W imponującym pokazie dominacji na wodzie, Hap Fauth, taktyk Terry Hutchinson i cała ekipa Maxi 74 “Bella Mente” zdobyli tytuł podczas trzeciej edycji IMA Maxi European Championship, wspieranej przez Rolexa jako oficjalnego chronometrażystę.

Impreza, zorganizowana przez Circolo del Remo e della Vela Italia (CRVI) i wspierana przez Loro Piana, odbyła się w Sorrento i obejmowała Regaty “dei Tre Golfi” oraz cztery dni wyścigów na trasach góra-dół i przybrzeżnych, w tym popularne okrążenie Capri.

W czwartek, po długim oczekiwaniu na wiatr i krótko przed upływem czasu, pojawiła się lekka bryza, która pozwoliła Stuartowi Childerleyowi (PRO) przeprowadzić jeden wyścig przybrzeżny w zmiennym wietrze, który osiągał maksymalnie 5-6 węzłów.

Po objęciu prowadzenia we flocie 20 jachtów dzień wcześniej, “Bella Mente” pod dowództwem Hapa Fautha wystartowała świetnie i nie oddała prowadzenia aż do mety. Mimo że trzy jachty typu Wallycento powinny mieć przewagę, zwinna, 74-stopowa stricte wyścigowa jednostka utrzymywała przewagę nad Wallycento “V” i “Galateia”, wygrywając ostatni wyścig i tytuł IMA Maxi Europeans. Podium zdominowały jachty typu Maxi 72, z Sir Peterem Ogdenem na 77-stopowymft “Jethou” na zasłużonym drugim miejscu, sześć punktów za Bella Mente, oraz obrońcą tytułu, Peterem Dubensem na “North Star” na miejscu trzecim.

„Ona ma potencjał, to wszystko co mogę powiedzieć,” powiedział promienny Fauth.

„Mieliśmy niesamowity start – było ciasno, ale znaleźliśmy lukę i poszliśmy.” Najnowszy z byłych Maxi 72, “Bella Mente” ma pięć lat, ale ciągle przechodzi ewolucję i teraz posiada podwójne stery, balast wodny oraz klapy trymowe w stylu łodzi motorowej na rufie. „Mieliśmy prędkość porównywalną ze wszystkimi 100-stopowcami,” kontynuował Fauth. „Miejsce jest świetne, a wydarzenie było wspaniałe – cieszę się, że udało się przeprowadzić wyścig dzisiaj, nawet jeśli wymagało to cierpliwości od wszystkich, uczestników i komisji.”

Hap Fauth i załoga Bella Mente odbierają nagrody za zwycięstwo w trzecim IMA Maxi European.
Hap Fauth porowadzi Bella Mente do zwycięstwa w ostatnim wyścigu.

Po wygraniu Maxi Yacht Rolex Cup we wrześniu ubiegłego roku oraz IMA Maxi European w tym tygodniu, Fauth ma nadzieję na potrójne zwycięstwo, jeśli jego zespół “American Magic” skutecznie podejmie rywalizację w America’s Cup w Barcelonie w październiku. Podczas ceremonii wręczenia nagród Fauth otrzymał również nagrodę dla najwyżej sklasyfikowanego członka IMA.

Taktyk Terry Hutchinson, jeden z trzech członków zespołu AC, obok Fautha i Seana Clarksona, skomentował ich zwycięstwo:

„Od zespołu brzegowego po samego Hapa wszyscy dali z siebie wszystko. Świetnie wypadamy na tle innych jachtów od 72 do 77 stóp.” A o dzisiejszym zwycięstwie: „Trener James [Lyne] naciskał na nas, byśmy startowali bliżej linii – chodziło tylko o czas i odległość. Nie ścigaliśmy się właściwie od Maxi Yacht Rolex Cup, więc potrzeba było trochę czasu, aby wrócić do formy.”

Podczas gdy byłe Maxi 72 ponownie zdominowały wyniki, jacht “V” Karla Komárka zakończył Europejskie Mistrzostwa na czwartym miejscu, remisując punktami z jachtem “Jolt” Petera Harrisona, którego drugie miejsce w dniu wczorajszym było najlepszym wynikiem tego tygodnia.

Przedwczesny start czarnego Wallycento zmusił go do okrążenia łodzi komisji, aby prawidłowo rozpocząć wyścig. „Byliśmy trochę zbyt entuzjastyczni,” wyjaśnił taktyk “V”, Ken Read. „Chcieliśmy wystartować z prawej strony, ponieważ przy jednomilowym odcinku pod wiatr dostanie się na lewą stronę było super trudne. Ponadto oczekiwaliśmy, że 72-stopowce będą szybsze – więc miało być sporo ruchu.” Kiedy wyścig został skrócony po trzech odcinkach trasy, “V” był minutę przed wyżej ocenianą “Galateia” Chrisa Flowersa.

Dzięki swoim imponującym rozmiarom, 100-stopowce są niczym współczesna klasa J.

„Te łodzie są wspaniałe do żeglowania. I naprawdę w wyścigu przemieniają się w prawdziwe jachty wyścigowe,” podsumował Read.

Ze względu na sposób punktowania tego mistrzostwa, Swan 80 “Kallima” Paula Bergera wygrał Klasę 3 o dwa punkty, [licząc punkty tylko z Klasy 3], podczas gdy posiadający uchylny kil Mylius 60 “Cippa Lippa X” Guido Paolo Gamucciego był wyżej notowanym jachtem Klasy 3 w wynikach ogólnych. Gamucci był zadowolony z ich dzisiejszej rywalizacji: „To było trudne oczekiwanie na start. Wiatr przychodził i odchodził, a potem było ciężko, bo były duże obszary, gdzie wiatr był dużo słabszy.”

 

Po długim oczekiwaniu, w czwartek po południu u wybrzeży Sorrento rozpoczął się finałowy wyścig floty IMA Maxi Europeans.
48-letni Shirlaf był na drugim miejscu jeszcze przed rozpoczęciem ostatniego wyścigu.

Jednym z wyróżniających się osiągnięć tygodnia była postawa lokalnego bohatera,

Giuseppe Puttini’ego na Swanie 65 “Shirlaf”. Po wygraniu “Regata dei Tre Golfi”, 48-letni kecz prowadził w klasyfikacji IMA Maxi European do poranka przedostatniego dnia regat. Gdy nowoczesne duże maxi zaczęły błyszczeć, “Shirlaf” zakończył Europejskie Mistrzostwa na godnym szóstym miejscu, wygrywając swoją klasę o dwa punkty przed Myliusem 18E35 Vincenzo Addessiego i Prezesem IMA, na jego Wally 60 “Wallyño”.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych regat,” powiedział taktyk “Shirlaf”, Gabriele Bruni. „Wiedzieliśmy, że wygranie długodystansowego wyścigu da nam małą przewagę. Próbowaliśmy to skonsolidować. “Shirlaf” ma problemy przy lekkim wietrze, ale dzisiaj zrobiliśmy dobrą robotę. Wygraliśmy naszą klasę, więc jesteśmy naprawdę szczęśliwi.” Puttini prowadzi kampanię “Shirlaf” od prawie 20 lat z głównie lokalną amatorską załogą i przez ten czas stale ją modernizował, dodając bukszpryt, nowoczesne żagle itp.

Benoît de Froidmont, którego “Wallyño” był czwarty na mecie i pierwszy w klasie we wczorajszym wyścigu, powiedział o swoim tygodniu:

„Poprawialiśmy się stopniowo przez cały tydzień. Mamy nową załogę i zawsze trudno jest doprowadzić ją do pełnej prędkości. “Wallyño” jest jachtem na lekki wiatr i przez ostatnie dwa dni radziliśmy sobie znacznie lepiej.”

Sekretarz Generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Maxi, Andrew McIrvine, skomentował: „Mieliśmy fantastyczny tydzień z doskonałym miksem warunków i prawie bez deszczu. Gratulacje dla Wiceprezydenta IMA, Hapa Fautha i zespołu “Bella Mente” – zasłużenie wygrali. Chciałbym podziękować sponsorom wydarzenia Rolex i Loro Piana, oraz CRVI, komisji wyścigowej, jury i organizatorom, którzy wykonali wspaniałą pracę w tym tygodniu.”

Źródło: Press Release, James Boyd/Międzynarodowe Stowarzyszenie Maxi
Tłumaczenie: facebook.com/zeglarstwo
Zdjęcia: IMA / Studio Borlenghi

Pełne wyniki tutaj
Więcej informacji na temat Mistrzostw Europy IMA Maxi tutaj

Więcej informacji na temat International Maxi Association można znaleźć na stronie www.internationalmaxiassociation.com lub w roczniku IMA 2024.

O Międzynarodowym Stowarzyszeniu Maxi

Międzynarodowe Stowarzyszenie Maxi (IMA) reprezentuje właścicieli jachtów Maxi z całego świata. Zostało założone jako International Class A Yacht Association w 1979 roku przez członków-założycieli François Carna, Raula Gardiniego, Johna B. Kilroya, barona Edmonda de Rothschilda i Williama Whitehouse-Vaux. W 2010 roku IMA została uznana przez World Sailing za międzynarodową klasę jachtów Maxi, co uprawnia ją do organizowania oficjalnych mistrzostw świata i kontynentu dla jachtów Maxi. IMA ma obecnie 60 członków na całym świecie. Obecnym prezesem IMA jest Benoît de Froidmont, właściciel jachtu Wally 60 “Wallyño”. Sekretarzem generalnym jest Andrew McIrvine, były admirał i komodor Royal Ocean Racing Club.

IMA jest zarejestrowana w Genewie, ma bazę w Porto Cervo i biuro w Wielkiej Brytanii, zajmujące się oceną i sprawami technicznymi. Klasa J jest stowarzyszona z IMA. Jej zadaniem jest „kierowanie i strukturyzowanie wyścigów jachtów maxi”. Reguły IMA definiują i kategoryzują jachty maxi: ma na celu objęcie wszystkich jachtów maxi i jako taka śledzi, inicjuje i zachęca do rozwoju, który uważa się za mający pozytywny wpływ na budowę i wyścigi jachtów maxi”.

Organizacja jest wspierana przez Rolex.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz
Twoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.